Ma tahan auraha!

Turkisin Putukat juba augusti alguses, et ta võtaks matemaatika täiendusõppe kursuse, mis avanes 18. augustil. Mitte, et tal seda ilmtingimata akadeemilises mõttes vaja oleks - vaid et ta harjuks uuesti õppima ja oma päeva rütmistama. Kahjuks ütles õppejõud kohe alguses, et tal ükskõik, kas tudengid osalevad videoloengutes otse või vaatavad pärast salvestust ja need kaks nädalat on möödunud Putuka putsis unerežiimiga võideldes ja videoid väga suvalistel aegadel järgi vaadates. Ja enesekontrolliülesandeid tehes, ehkki nende kohta ütles õppejõud, et need on vabatahtlikud. Ta tunnistab ise ka probleemi - aga ütleb, et uni läheb lihtsalt öösel ära ja tagasi ei tule ja siis tahab ta päeval kella 14 paiku magada. Kusjuures see asi pole nii kergekujuline, et "tahab". Mõnel vabal päeval ma passisin talle peale ja nägin oma silmaga, et inimene lihtsalt vajub ära, vaata et põrandale ei kuku. Ma olen une sellise vastupandamatu jõuga ise ka tuttav ja ma tean, et nipsust seda korda ei saa. Ühtlas üritas ta viimases meeleheites tutvustada mulle teooriat, et 8-tunnine ööuni pole sugugi mingi vääramatu reegel vaid.. millega ma võin ju nõus olla, ainult et kuidas see teooria aitab tal õppetöös osaleda?

Teiseks aitasin ma tal ÕISi kaudu õppeaineid registreerida. /Sügav ohe/ Mul on ÕISiga varem tegemist olnud, siis kui ma kutseõpetajaks õppisin (lõputöö jäi tegemata, aga pmst) ja kui see tookord oli keeruline ja kole, siis nüüd on see natuke ilusam ja mingeid probleeme on parandatud, aga mingeid on juurde tulnud. Näiteks, kuna ta oli juba sinna sisenenud täiendusõppijana, siis see seting jäi automaatselt peale ja registreeritavad õppeained ei avanenud, aga veateade ekraanil ütles ainult, et teil on kaks õppekohta, valige õige õppekoht, KUID mitte seda, kustkohast seda õiget õppekohta valida saaks! Kui helistasin õppekorraldusspetsialistile, siis selgus, et ÕISi üleval paremas nurgas on kolm (igavat halli pisikest) kastikest ja neist keskmise peale tuleb vajutada ja valida TÕ asemel BA ja tegelikult oleks see info veateate sisse ju ära mahtunud küll, ei? Üldse, defineerige "õppekoht"! Mida okkalist hekki!  Igatahes, kui BA sai kastikesse valitud, siis pääses ta oma ainetele ligi ja lõpuks orienteerus seal paremini kui mina, st kuidas eri gruppe valida ja ajakava optimeerida, aga et te aru saaksite, MILLE taha võib ühe autistliku inimese eluvalik jääda, kui keegi kriitilisel hetkel ta kõrval ei istu ja tema asemel telefonikõnesid ei tee. Täpselt selle taha. Sellise väikese nõmeda ja tegelikult süsteemi poolt ennetatava takistuse taha. 

Kolmandaks, hjuuston, meil on probleem. Tüüp vihkab korporatsioone ja on tugevalt häiritud tõdemusest, et ülikooli suhtlus tudengitega eksisteerib peamiselt Microsofti nisa otsas (ta kasutas natuke rämedamaid sõnu). Kuna ta keeldus arvutisse äppe tõmbamast ja ei taha korporatsioonidele oma isiklike andmete ligi pääsemist kergeks teha, andsin ma talle ühe täiendava vana telefoni, kuhu ta lõi alternatiivse konto ja sinna on nõus (teoreetiliselt) tõmbama Zoomi ja ehk siiski ka Teamsi, et hädakorral osaleda videoloengutes telefoniga. Omalt poolt ütlen, et nutiseadmete kaudu loengus osalemise võimalus on mind isiklikult mõnestki hädast välja aidanud, kuigi, noh, üks asi on loeng, aga näiteks veebiSEMINARIS ma siiski autot roolides osaleda ei soovita, olgu nii omavahel öeldud. Putukal autot pole (pole vist vajagi, sellep ta linnas ju elab) ja ma arvan, et peaks talle kinkima mõned uued väikesed kõrvaklapid. Sest nt avalikus kohas kõlariga loengut kuulata pole üldse viisakas. (Autos ühendan telefoni sinihamba kaudu auto helisüsteemiga ja kogu loengu hääled jooksevad sealtkaudu). Moodle puhul avastas ta üsna õnnelikuna, et tegu on Austraalia päritolu vabavaraga, nii et sellega ta lepib. Kusjuures tegelikult ka Zoom vist ei kuulu ühelegi suurkorporatsioonile. Okei, ma pakkusin talle erinevaid võimalusi ja lõpuks ikka on tema asi, mida ta nendega teeb, aga mõnikord ma lihtsalt pean talle (ahastades) ütlema: "kui sul on õppetöös osalemiseks vaja kasutada ülikooli Microsofti kontot, siis sellest EI OLE pääsu, palun kasuta!" 

Neljandaks näitasin ma talle, kuidas (tema registreeringutest koostatud) tunniplaani ÕISist telefoni kalendrisse tõmmata, see oli lihtne. Samamoodi, nagu Tahvlis, on ka ÕISis kalendri juures üks lingike, mille saab kopeerida oma Google või Apple kalendrisse ja selle kaudu jookseb sulle kogu tunniplaan otse telefoni - nagu me avastasime, tulevad kaasa ka tundide toimumise asukohad ja täpsustavad märkused. Et Tahvli vastav link on lehekülje allotsas ja ÕISi oma ülemises otsas, ei oma tähtsust, oluline on teada, et see võimalus eksisteerib. Samas oli siiski vaja nois asjades vilunud ema, kes talle seda võimalust üldse tutvustas. Viidiku kommentaar niisugusele kuulmatule mugavusele oli: "Meil polnud [eelmisel sajandil] mingit ainetele registreerimist veebis ja taskusse jooksvaid kalendreid, oli värviliste ruudukestega tunniplaan seinal ja kõik tudengid käisid selle järgi!" Elame ulmelisel ajal. Hoidke ainult AI kunstist ja kirjandusest eemal. 

Neiu ihub sõjakirvest.
Pilt on illustratiivne
ja käsitsi joonistatud.
Viiendaks on mul vaja jõuda selleni, et ta perearstile paneks aja kirja e-perearstikeskuse kaudu ja et ta seekord ütleks, mitte, mis tal viga on (unehäired) vaid mida ta tahab (uneuuringuid) ja see on keeruline, sest ta tahab veel oma tunniplaani optimeerida ja optimeerida ja optimeerida ja enne selle ärategemist ei julge ühtegi arstiaega kirja panna; ühtlasi lubage mainida, et paljude poolt kiidetud "alustame kõik koos koolipäeva tund aega hiljem" ei aitaks teda mitte üks põrm, sest tema probleem istub hoopis teistel kellaaegadel. Ehk siis... pistke oma "universaalsed lahendused" sinna, kus on pime ja päike ei paista. (Kui kellelgi oleks pakkuda mõni individuaalselt kohandatav, siis ma kuulaks küll)

Kõige selle kõrval teen ma kliinilist praktikat (oktoobri alguseks peab olema tehtud 200 tundi sisehaiguste oma ja detsembriks 200 tundi kirurgilist) ja käin tööl ja niidan muru ka ja kui aega on, siis maalin (sellest teinekord) nii et ma leian küll, et ma olen medali ära teeninud. Tore oleks see kätte saada enne, kui ma läbi põlen. See oli vihje. 

12 kommentaari:

Marfa ütles ...

Annaksin medali asemel hoopis marineeritud seeni, kui see sobima peaks ;)
Aga läbipõlemine ei ole naljaasi, sellest tuleb iga hinna eest hoiduda, sest pärast ... noh, ma olen sellest palju kirjutanud, mis pärast juhtub. Läbi ei põleta ju ainult töö või kool, vaid ka muud tasustama tööd, eriti kui neid koledates kogustes kuhjuma juhtub.

notsu ütles ...

Ma olen samuti imeliku ja aeg-ajalt suvalises suunas sõitva unegraafikuga ning minu jaoks oli keskkooliga võrreldes ülikoolis suur kergendus, et ma sain ise otsuseid teha, kas mul on konkreetses loengus vaja kohal käia või mitte. Seminarides käisin alati, loengutes, kus oli rohkem osalemist, samuti (aktiivne osalemine aitab ärkvel püsida), aga kui lihtsalt passiivse kuulamise-konspekteerimisega loeng mitte kuigi põneva õppejõuga sattus unisele kellaajale, siis jätsin lihtsalt vahele ja õppisin kasvõi laenatud konspektide järgi (tänapäeval peavad õppejõud vist ka mingi loengukonspekti veebi üles panema).

äkki lubab ka Putuka kõrgkool sellist isetehtud põlveotsa individuaalset lahendust?

Indigoaalane ütles ...

Ma ütlen ainult- jah. Nii tuttav tuleb see kõik ette. Ja rõõm, et midagigi on paremaks läinud.

Morgie ütles ...

Jaa, Notsu, ma mõtlengi viimasel ajal pidevalt selle sinu unegraafiku peale. Ja räägin sinust Putukale. Hetkel on tal muidugi sisseelamise periood ja raske otsustada.

Morgie ütles ...

Seened sobivad alati ja igale poole, avitagu meid mükoriisa!

TT ütles ...

Minugi poolt virtuaalne auraha! Nii aitamise kui matemaatika soovitamise eest, matemaatika üks olulisi külgi on mitte valemite tuupimine vaid loogilise, põhjusliku ja ratsionaalse mõtlemise arendamine, mis hilisemas elus omab hindamatut väärtust.

Unehäirete koha pealt mainiks paari aspekti, millega sai kunagi kokku puututud: veebisõber teises ajatsoonis ja mängud. Kui öösel mitte magada tahab aju une päeval täis saada. Rütmi tagasi normaalsesse paika loksutamine võtab aega just nagu jetlagist üle saamine.

Morgie ütles ...

Tänan, tänan. Aeg, jah, ja järjepidev töö peaks aitama - aga nippe on ka vaja, sest samal ajal tuleb ju õppida.

Morgie ütles ...

Neil on massloengud 120 tudengiga ja liigvaikse häälega õppejõuga. Sh järjest erinevates majades linna eri otstes. Mingid strateegiad tuleb igatahes välja mõelda.

notsu ütles ...

vat see kõlab jah nii, et tasuks uurida võimalusi oma käe peal materjali läbi töötada. See tahab küll omaenda graafiku tegemise ja hoidmise distsipliini, aga vbla lõunauinakuga puhanud peaga on sedagi kergem hoida?

Morgie ütles ...

Praeguseks on selgunud, et vähemalt ühes, kui mitte mitmes loengus tuleb osaleda reaalajas ja kohustuslikult ja oma osalemine miskise Moodle lingikese kaudu registreerida, aga õnneks on valikus ka videosilla kaudu osalemine. Putukas, ma arvan, saab selle logistikaga hakkama küll, sest kui täna selgus, et tema kodu lähedalt on kõik linnarattad juba kasutusse võetud, siis leidis ta, et jõuab koolini ka kõndides - mis oli tõsi. Tartu linn on nii kenasti väike tegelt.

Isegi minusugune aeglane kõndija suutis enamjaolt igale poole suht õigeks ajaks jõuda. Nüüd ma muidugi elan maal ja sõidan autoga ja vaatan kadeda näoga poenurgas seisvat roosat linnaratast, sest kuhu või kuidas ma sellega õige läheksin?

Morgie ütles ...

Veel uudiseid:  https://maaleht.delfi.ee/artikkel/120401171/hoiatus-eesti-metsades-liigub-ringi-puuma

notsu ütles ...

kohustuslikus massiloengus on muidugi variant ka kuskil vähem märgatavas kohas istuda ja sealsamas uinak teha.